Loopbaanontwikkeling en begeleiding (LOB) is steeds meer een gedeelde verantwoordelijkheid binnen scholen. Martine Buijsen, trainer bij de BiOND Academie en oprichter van LOB123, legt uit hoe je ervoor kunt zorgen dat meer mensen binnen jouw school zich eigenaar gaan voelen van LOB. Waar in het verleden de decaan vaak de enige verantwoordelijke was voor LOB, wordt nu steeds vaker gewerkt met een tweedelijns decanaat. Dit houdt in dat mentoren, LOB-coaches en vakdocenten actief betrokken zijn bij de uitvoering van LOB, ondersteund door de loopbaanbegeleider of decaan.
Volgens Buijsen is communicatie essentieel in dit proces. De decaan houdt toezicht op de kwaliteit van LOB, maar het is belangrijk dat de gehele school gemeenschap betrokken is. De directie speelt hierbij een cruciale rol. Vertrouwen tonen is belangrijk, maar het creëren van draagvlak voor LOB bij álle medewerkers is minstens zo belangrijk. Als dit niet gebeurt, komt de druk uiteindelijk bij de decaan te liggen, wat de effectiviteit van LOB kan ondermijnen.
Het ontwikkelen van een tweedelijns decanaat vraagt veel tijd en inzet. Het is belangrijk om de organisatie goed te begrijpen: Welke rollen en taken zijn er? Is iedereen voldoende gekwalificeerd? Zijn er doorlopende leerlijnen voor LOB? Buijsen benadrukt dat veranderingen niet altijd meteen zichtbaar zijn, maar dat geduld en het leren kennen van de organisatie cruciaal zijn om succesvol veranderingen door te voeren.
Wil je meer leren over hoe je samen kunt bouwen aan een effectief LOB-programma binnen jouw school? Lees meer over de training ‘Samen bouwen aan LOB »